16-vuotias: Äänestä Seurakuntasi vaaleissa 27.10-31.10 !

Seurakuntavaalit ovat ovella. Vaalissa valitaan kuhunkin seurakuntaan surakuntaneuvosto ja kirkkovaltuusto. Äänioikeus, on näissä, hyvin poikkeuksellisesti, jo 16-vuotiailla seurakunnan jäsenillä. Mistä on kysymys?

Aivan alkuun, on tärkeä todeta, että seurakunnan luottamustoimissa ja luottamuselimissä; ei tehdä politiikkaa, vaan hoidetaan seurakunnan asioita. Ja kukin kantaa kortensa kekoon, oman vakaumuksensa pohjalta.

Seurakunnan ylintä päätösvaltaa, käyttää vaaleilla valittu kirkkovaltuusto, aivan samaan tapaan kuin kunnissa, kunnanvaltuusto. Isoimmat päätökset viedään sinne. Kirkkovaltuusto on monessa tapauksessa useista seurakunnista koostuva ja yhteinen, kuten esimerkiksi, Joensuun seurakuntayhtymässä. Yhteinen kirkkovaltuusto. Kirkkovaltuusto kokoontuu 3-4 kertaa vuodessa.

Käytännön, eli operatiiviisia asioita hoitaa puolestaan seurakuntaneuvosto. Samalla tapaa kuin kaupungeissa, kaupunginhallitus. Seurakuntaneuvostoa johtaa kirkkoherra. Joka samalla toimii esittelijänä. Tämä luottamuselin kokoontuu normaalisti kerran kuukaudessa, ja sen rooli päätöksenteossa merkittävä, sillä kirkkoherra, vaikkakin johtaa itse toimintaa ja  toimii siis seurakunnan työntekijöiden esimiehenä, tuo kaikki isommat asiat sitten seurakuntaneuvoston päätettäväksi. Voidaankin todeta, että päinvastaisista käsityksistä huolimatta, kirkko on hyvin demokraattinen.

Itse olen saanut osallistua neljän vuoden ajan, Joensuun seurakunnan luottamushenkilönä, sekä seurakuntaneuvoston että kirkkovaltuuston toimintaan. Jokaisen panos, on yhtä tärkeä. Avoin seurakunta on sellainen, että kaikki ovat tervetulleita, ja ne jotka ei ole ehdolla, äänestävät oman edustajansa sinne asioita hoitamaan.

Ennakkoäänestys 27.10-31.10 ja varsinainen vaalipäivä 9.11.2014. Käytä Äänioikeuttasi!

Jussi Wihonen

kaupunginhallituksen II vpj, valtuutettu PS