Eduskuntavaaliehdokkaan kynästä, Sanna Antikainen

Perjantaina 28.11 eduskunta äänesti tasa-arvoisesta avioliitosta. Rummutus oli huimaa. Se ei minua häiritse millään tavoin, mutta mylläkkä asian ympärillä peitti alleen erään toisen tärkeän äänestyksen. Tämä oli äänestys lapsilisälain muuttamisesta, joka koski siis lapsilisän määrän laskemista.

Hallitus haluaa saada kokoon 110 miljoonaa leikkaamalla lapsiperheiltä. Minusta tämä on jo moraalisesti väärin niin kauan, kun emme koske esimerkiksi EU:n jäsenmaksuihin, jotka tänä vuonna lähes kaksinkertaistuvat!

Nykyisessä taloustilanteessa on toki tehtävä kipeitäkin päätöksiä, mutta inhimillisyys tulisi aina olla mukana myös päätöksenteossa. Nyt tehtävät lapsilisä vähennykset aiheuttavat sen, että yhdestä lapsesta saa 101 euroa vähemmän vuodessa. Kolmelapsinen perhe menettää vuodessa jopa 356 euroa. Kyllä tämä tuntuu jo minun omassa taloudessakin. Olen kahden pienen lapsen äiti. Jokainen euro on tarpeen. Ruoka ja vaatteet eivät ole halpoja.

Hallitus koittaa paikkailla säästöjä lapsivähennyksellä verotuksessa, ja sekin vain määräajan 2015–2017. Tästä on tulossa kallis lasku verohallintoon. Ohjelmistomuutosten on alustavasti laskettu maksavan 2,5 miljoonaa euroa. Olikohan loppuun asti mietitty juttu vai tuliko demareilla vain hätä?

Poliittiset päätökset ovat loppupelissä myös arvovalintoja. Säästetäänkö 110 miljoonaa lapsiperheiltä vai käydäänkö kiinni budjetissa ulossuuntautuviin rahavirtoihin? Minä leikkaisin ensiksi Suomen ulkopuolelle suuntautuvista rahavirroista.

Sanna Antikainen, lähihoitaja ja kansanedustajaehdokas

Kirjoitettu 2.12.2014