Herätys norsunluutorniin!

Demari- taustainen Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja Juhana Vartiainen rinnasti taannoin työttömät rikkaruohoihin.

On hiukan outoa, että näinä aikoina, jolloin Suomessa käynnissä ennennäkemätön teollisuuden alasajo, ja jossa duunari joutuu pelkäämään työpaikkansa puolesta, viitsitäänkin ylenkatsoa ihmistä tuolla tavoin. Ylijohtaja Vartiaisen ei ole tarvinnut nähtävästi koskaan pelätä työpaikkansa puolesta. Kyllähän töitä löytyy, kun on ”sopiva” puoluekirja takataskussa. Kaverille kans, Suomen malliin, sanoivat demarit, kun Juhanalle työpaikan ylijohtajana antoivat.

Vartiaisen kommentissa näkyy mielestäni Suomea vaivaava vakava sairaus: virkamiehet ja korkeatasoiset poliitikot ovat täysin vieraantuneita tavallisen suomalaisen arjesta. Vain se voi selittää tällaisen typerän rinnastuksen, jonka Vartiainen sammakkona suustaan päästi.

Suurin osa työttömistä haluaa ja etsii töitä. Osa jopa masentuu tuntien häpeää, jos ponnisteluista huolimatta töitä ei löydykään. Minä olin pitkäaikaistyöttömän lapsi, ja työttömyys oli äidilleni, entiselle yrittäjälle, suuri häpeä.

Nykytilanteessa uutisissa komeilevat YT-pommit. Venäjä vastaiset pakotteet ovat kiristäneet tilannetta vielä enemmän. Kaiken tämän keskellä Vartiainen päättää rinnastaa työttömät rikkaruohoihin. Herätkää nyt siellä norsunluutornissanne, täällä on jo hätä!

Kirjoitettu 21.10.2014