Kansanedustaja Kari Kulmala on jättänyt tällä viikolla eduskunnassa toimenpidealoitteen romutuspalkkiokokeilun jatkamiseksi.

Julkaisuvapaa 2.2.2016

Vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilu on ollut menestys. Vanhoja autoja poistettiin esim. vuoden 2015 heinäkuussa yli 22 prosenttia enemmän verrattuna edellisvuoden heinäkuuhun, Kulmala toteaa.

Romutuspalkkiokokeilun aikana kuluttaja sai 1 500 euron alennuksen uudesta autosta romutettuaan yli 10 vuotta vanhan auton ja ostettuaan tilalle uuden auton, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi). Valtion osuus romutuspalkkiosta oli 1 000 euroa ja autoalan osuus 500 euroa yhtä uutta autoa kohden.

Romutuspalkkion turvin on Suomen teille saatu jo noin 8000 vähäpäästöistä uutta autoa. Tällä hetkellä on silti vielä noin puolet Suomen autokannasta yli kymmenen vuotta vanhoja. Tavoitteena tulee mielestäni jatkossakin olla autokannan muuttaminen nuoremmaksi, ympäriystävällisemmäksi sekä liikenneturvallisemmaksi.

Romutuspalkkion jatkaminen olisi myös valtion verotulojen ja työllistämismahdollisuuksien näkökulmasta jatkamisen arvoinen. Romutuspalkkion jatkaminen olisi hyvää jatkoa hallituksen päätökselle alentaa autoveroa portaittain 2016 – 2019.

Kirjoitettu 4.2.2016