Mistä löydämme säästöt?

Suomen talous on tuskaisessa tilanteessa. Kasvua on vain valtion velassa ja työttömien määrässä.
Seuraavan hallituksen tehtävä ei tule olemaan helppo tai kiva. Juhlat on juhlittu. Leikata pitäisi, muustakin kuin lapsilisistä.

Mistä löydämme säästöt? Iltalehti teki tutkimuksen, jossa ihmisiltä kysyttiin, mistä heidän mielestään pitäisi säästää. Tulokset eivät olleet minulle henkilökohtaisesti yllätyksellisiä. Kolme mieluisinta olivat: maksut Euroopan unionille, kansainvälinen kehitysyhteistyö sekä taiteen ja kulttuurin tukeminen. Aika lähellä Perussuomalaisten ajamia asioita, eikö. Sosiaalidemokraatit, Kokoomus, Vihreät, Vasemmistoliitto, Kristilliset ja RKP haluavat leikata lapsilisistä, vanhusten hoidosta ja koulutuksesta. Hallituksen päätösten takia kolmelapsinen perhe menettää vuodessa jopa 356 euroa. Vanhuksilta leikataan 300 miljoonaa hoitopaikoista. Ammattiopistoisto opiskelijapaikkoja vähennetään vajaat 2 000 vuoteen 2016 mennessä.

Euroopan unionin nettijäsenmaksu oli viime vuonna yli miljardin!  EU-jäsenmaksuosuuden alentamiseksi on ryhdyttävä neuvotteluihin. Tätä ei ole koskaan ennen uskallettu tehdä. Kannattaa muistaa, että Iso-Britannia, Hollanti ja Ruotsi ovat saaneet jäsenmaksuihinsa alennuksen.

Kehitysyhteistyötä uudistaisin Perussuomalaisten ehdottoman uudistuksen muodossa niin, että ulkoministeriön hallinnon alle perustettaisiin rahasto, johon valtio sijoittaisi 250 miljoonaa euroa ja lopun maksaisivat yksityiset ihmiset ja yritykset. Avusta voisi saada verovähennystä 200 euroon saakka. Se maksaisi valtiolle Perussuomalaisten laskelmien mukaan 250 miljoonaa eli yhteensä lasku olisi noin 500 miljoonaa. Sillä saisi säästöä valtion budjetista yli 500 miljoonaa, koska kehitysyhteistyökulut ovat nyt 1,1 miljardia. Yksityiset ihmiset ja yritykset voisivat mallissa sijoittaa rahastoon omantunnon mukaan. Yritykset saisivat rahaston tukijatunnuksen sijoittamalla siihen tietyn suuruisen prosenttiosuuden.  Tutkimusten mukaan 80 prosenttia kansalaisista kannattaa kehitysavun antamista, joten uskon, että rahastoon tuleva rahavirta olisi myös tällä mallilla turvattu. Itse laittaisin kehitysyhteistyörahastoon vuodessa vähintään 250 euroa.

Maahanmuuton tarkat kustannukset tulee selvittää. Yksinomaan Kelan kustannukset maahanmuutto osalta ovat noin 800 miljoonan euroa. Hädänalaisia pitää auttaa: kehitysyhteistyöllä ja ottamalla maahan kiintiöpakolaisia. Kiintiöpakolaisten määrä on sopeutettava maamme yleiseen taloudelliseen tilanteeseen. Pakolaiskiintiössä tulee kiinnittää huomiota varsinkin lapsiin ja naisiin sekä eritoten orpolapsiin. Säästää voimme kuitenkin maahanmuutossa esimerkiksi karkottamalla vakaviin rikoksiin syyllistyneitä maahanmuuttajia.

Seuraavan hallituksen tulee jättää lapset, lapsiperheet, vanhukset, köyhät ja pienituloiset jo rauhaan. Hyvä hoito ja tuki on turvattava. On moraalitonta leikata oman maan ihmisiltä, mutta tukea Euroopan unionin byrokratiaa hillittömillä jäsenmaksuilla.

Kirjoitettu 4.2.2015