Perussuomalaisten eduskuntaryhmä: Ei syytä ylimääräiseen täysistuntoon

Tiedote 12.3.2015

Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä: Ei syytä ylimääräiseen täysistuntoon

Hallituksen esitys laittomasti maassa olevien ulkomaalaisten terveydenhuollosta tyssäsi eduskunnassa tällä viikolla, kun sosialidemokraattien kansanedustaja Kari Rajamäki esitti perussuomalaisten kansanedustaja Hanna Mäntylän kannattamana sen jättämistä pöydälle perjantaihin saakka. Pöydälle jättämisen vuoksi eduskunta ei käytännössä enää ehdi äänestää laista.

Vasemmistoliitto ja vihreät ehdottivat kuitenkin asian käsittelyn jatkamista ensi viikolla.

Perussuomalaiset vastustavat lakiehdotusta ja ovat hyvillään siitä, että se on raukeamassa.

– Hallituksen esittämä laki on terveydenhuollolle kestämätön, ja olemme ainoana puolueena esittäneet sen hylkäämistä jo valiokuntakäsittelyssä. Myös lain valmistelussa on ollut suuria puutteita, toteaa Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jari Lindström.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä toimiva kansanedustaja Hanna Mäntylä muistuttaa, että kyse ei ole vain raskaana olevista naisista tai lapsista, joihin on julkisuudessa viitattu, vaan paljon suuremmasta kokonaisuudesta.

– Uusi laki olisi laajentanut hoidon koskemaan muun muassa laittomasti maassa olevien syöpähoitoja. Syöpää sairastava henkilö voisi tulla maahan viisumilla, hävittää paperinsa ja hakeutua sitten terveydenhuollon piiriin. Hoitojen aikana hänelle olisi käytännössä pitänyt turvata hoidon lisäksi muun muassa asuminen, toimeentulo, lääkekustannukset ja tulkkauspalvelut, Mäntylä kertoo.

Kaatunut laki olisi siis käytännössä turvannut laittomasti maassa oleville Euroopan laajimmat terveyspalvelut ilmaiseksi.

Toisin kuin on annettu ymmärtää, ei nykyinen lainsäädäntö ole ihmisoikeuksien vastainen, vaan hoitoa tarvitsevat hoidetaan.

Perussuomalaiset kannattavat puhemies Heinäluoman julkisuuteen tuomaa esitystä siitä, että asiaa ei käsitellä ensi viikolla.

Lisätietoja:

Jari Lindström