Sivistysvaliokunnan perussuomalaiset: Kansalaisaloitteiden asianmukainen käsittely taattava

Tiedotusvälineille 2.3.2015
Julkaisuvapaa

Sivistysvaliokunnan perussuomalaiset jäsenet ovat jättäneet eduskunnassa kirjallisen kysymyksen koskien kansalaisaloitteiden käsittelyn turvaamista.Kansalaisaloite on uusi vaikutusmuoto ja se on saavuttanut laajan suosion. Tähän mennessä eduskuntaan on tullut käsiteltäväksi kuusi kansalaisaloitetta ja vireillä on lukuisia. Kun vaalikausi päättyy, ne kansalaisaloitteet joita ei ole ehditty käsitellä, raukeavat.

– Esimerkiksi ruotsin kielen valinnaisuutta koskevan kansalaisaloitteen käsittely ajoittui vaalikauden loppuun ja oli olemassa todellinen riski, ettei sivistysvaliokunnan asiaruuhkan seurauksena aloitetta ehdittäisi käsitellä kuluvan vaalikauden aikana, perussuomalaisten valiokuntavastaavana sivistysvaliokunnassa toimiva kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa toteaa.

Sivistysvaliokunnan perussuomalaiset katsovat, että mikäli kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia halutaan aidosti lisätä ja kunnioittaa, olisi perusteltua taata kansalaisaloitteiden asianmukaisen käsittelyn toteutuminen aloitteen saapumisajankohdasta riippumatta. Kirjallisessa kysymyksessä tiedustellaan, aiotaanko kansalaisaloite–järjestelmää kehittää siten, että kansalaisaloitteet tulevat varmasti käsitellyiksi.
Lisätietoja:

Kike Elomaa