Suosi suomalaista, osta kotimaista!

Kuka muistaa tämän takavuosien kampanjan? Tuskin kukaan. Toki kuluttajalla on suvereeni oikeus valita, minkä parhaaksi katsoo, mutta nyt jos koskaan olisi oikea aika, mikäli mahdollista valita aidosti kotimainen tuote.

Suomalainen teollisuus on siirtänyt tuotantonsa, sinne missä se kannattaa, kaukomaille, halvan työvoiman, toisaalta edullisempien raaka-aineiden vuoksi. Ja jatkoa seuraa. Se mikä tässä on syy ja mikä seuraus, on sivuseikka. Miksi näin on päässyt käymään? Globalisaatio, tuo tämän päivän mantra on vienyt meiltä työn. Kylmä tosiasia on, että ennen ”Hyvinvointivaltioksi kutsuttu suomi-neito”, ottaa nyt lukua, kirjaimellisesti.

Valtion toimet ovat, ovat laastarilla paikkaamista, ei todellista sairaudenhoitoa. Pieniä paloja sammutellaan siellä täällä, mutta itse asiaa ei ole lainkaan tunnistettu.

Kyse on kilpailukyvyttömyydestä. Totaalisesta sellaisesta. Suomessa ei kannatta tehdä kuin korkean jalostusasteen tuotteita, joista joku on valmis maksamaan maailmanmarkkinoilla, pyydetyn hinnan. Ja tämä taas on johtanut siihen, että meillä on krooninen työttömyys, kaksinkertainen Euromaihin verrattuna. Olemme pattitilanteessa, sen sijaan että pohdimme, mistä saisimme työttömille töitä, meidän pitäisi keskittyä siihen, että saisimme yrityksiä, joilla on edellytykset työllistää meitä!

Ilman, että valtio ryhtyy ponnekkaasti luomaan edellytyksiä, avoimen sektorin kilpailukyvyn  parantamiseksi, samalla kun tehostaa omaa toimintaansa, olemme hukassa. Perussuomalaisten yksi pääteema on suomalainen työ ja yrittäminen. Siinä on niitä vastauksia, joita meiltä peräänkuulutetaan. Alkuun päästään, kun jokainen tekee oman osuutensa, ihan vaikka heti huomenna, valitsemalla kotimaisen tuotteen ostokoriinsa.

Jussi Wihonen

kaupunginhallituksen IIvpj, valtuutettu PS